Wednesday, September 30, 2009

Subsidi Beras Untuk Golongan Miskin

Salam 1Malaysia dan Salam Lebaran,

Hari ini saya terbaca satu artikel di dalam blog Dato Noh Omar dan sangat tertarik dengan langkah beliau melalui Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani untuk memberikan subsidi beras kepada golongan miskin melalui kaedah kupon. Ia merupakan satu langkah yang sangat baik yang mana ia dapat diberikan secara terus kepada golongan sasaran. Namun, saya tertanya-tanya juga siapakah Ahli Jawatankuasa Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen (MPP) Ayer Hitam yang akan ditugaskan untuk mengenal pasti golongan miskin dan miskin tegar di kawasan parlimen untuk diberikan kupon.Bukannya apa, kalau kita tahu siapa pihak tersebut, bolehlah puteri dan Biro Kebajikan UMNO Ayer Hitam turut membantu dalam usaha mengenalpasti golongan sasaran.Berikut adalah petikan artikel

Sumber ; http://www.nohomar.com/2009/09/subsidi-beras-untuk-golongan-miskin.html



Setelah duduk berbincang dengan mengambil kira cadangan, pendapat, aduan dan rungutan rakyat pelbagai pihak termasuklah pengunjung-pengunjung di blog ini, baru-baru ini saya telah mengumumkan bahawa mulai 1 Disember ini, kerajaan akan memberikan subsidi beras secara terus kepada golongan berpendapatan rendah melalui sistem penggunaan kupon.

Kabinet secara dasarnya bersetuju dengan kaedah baru pemberian subsidi ini dan bagi memastikan rakyat tidak menghadapi masalah dengan polisi baru, pihak kementerian akan menjalankan projek perintis sistem kupon pada November ini.

Saya telah meminta Ahli Jawatankuasa Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen (MPP) di seluruh negara mengenal pasti golongan miskin dan miskin tegar di kawasan parlimen masing-masing untuk diberikan kupon supaya tidak ada yang tercicir. Buat masa sekarang kementerian telah menerima senarai ramai 109,000 keluarga miskin dan miskin tegar yang layak menerima subsidi ini. Mana-mana pihak yang patut dapat tetapi tertinggal namanya bolehlah mengadu kepada MPP atau kementerian selepas ini.

Saya melihat perlaksanaan sistem baru ini akan membantu kerajaan berjimat sebanyak RM50 juta sebulan. Ini kerana, sebelum ini kerajaan membayar purata RM60 juta setiap bulan bagi subsidi beras ST15 kepada pengilang tetapi tidak semua rakyat yang mendapat faedahnya dan masih merungut sukar mendapatkan beras ST 15 kerana ia dijual dipasaran terbuka dan semua orang boleh membelinya.

Kita tidak mahu kerajaan banyak belanja tapi rakyat tidak dapat faedah..jadi dengan pelaksanaan sistem baru ini, kerajaan cuma belanja RM10 juta dan subsidi akan disalurkan terus kepada golongan yang benar-benar layak dan memerlukan. Sesungguhnya, rakyat sentiasa didahulukan!

p/s harapan puteri, jangan la ada yang tercicir dari menerima subsidi ini di Parlimen Ayer Hitam dan biarlah mereka yang benar-benar layak menerimanya.

No comments:

Post a Comment