Monday, September 7, 2009

Puteri Menyusur Akar - Kembara Kebajikan Ramadhan 2009



Pada 06 September 2009, Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Ayer Hitam telah melaksanakan program Puteri Menyusur Akar - Kembara Kebajikan Ramadhan. Program ini dilaksanakan di DUN Yong Peng dan DUN Semarang. Kami telah berpecah kepada dua kumpulan. Bagi DUN Yong Peng, ia diketuai oleh Saudari Siti Aileza Ahmad @ Ismail, Naib Ketua Puteri Bhg manakala di DUN Semarang diketuai oleh Saudari Nuriyati Md Ithnin, Ketua Puteri Bhg.Team DUN Yong Peng telah mengunjungi 13 buah rumah manakala bagi DUN Semarang sebanyak 19 buah rumah. Semangat kami berkobar-kobar untuk menjelajah seluruh pelosok parlimen ayer hitam. Alhamdulillah, di DUN Semarang cuaca redup manakala kami difahamkan oleh sdri. lili, team yong peng berhadapan dengan hujan. Takpe lili, itu hujan rahmat.Kami memulakan pengembaraan penuh makna ini pada jam 9pagi..sebab si syasya yang bawak sumbangan ni sedikit terlewat..Di DUN Yong Peng, program berakhid jam 1 petang manakala bagi DUN Semarang berakhir pada jam 4 petang.Sesungguhnya, program ini memberikan seribu keinsafan kepada kami bahawa ada insan-insan lain yang lebih kurang bernasib baik berbanding kami. Masing-masing memikirkan apakah juadah mereka semasa berbuka puasa pada petang ini.Kita beruntung kerana kita boleh makan apa yang kita inginkan, dan kadang kala makanan kita itu berakhir di tong sampah. Sedangkan mereka ini, makan seadanya.. Bagaimana agaknya mereka menyambut Syawal yang bakal menjelma?Buat pakcik yang tinggal serba daif di Kampung Parit Shukor, Insyaallah sebelum menjelangnya raya, kami akan mengunjungi pakcik sekali lagi..Kepada rakan-rakan Puteri, jangan dilupa jasa dan pengorbanan ibu bapa kita.. Jangan kita abaikan mereka..Bagi mereka yang berjauhan daripada ibu bapa, jenguk-jenguk la ibu bapa kita..Sementelah mereka ada di dunia ini lagi..Betapa insafnya kami melihat mereka yang dilupakan oleh anak-anak..Ada juga yang dilupakan oleh adik beradik..Tergamaknya mereka ini..Berikut adalah beberapa rakaman photo yang sempat di ambil. Semoga sama-sama kita mengambil iktibar.



Nenek ini telah pun berusia 90 tahun. Tinggal di Kampung Olak Batu bersama seorang anaknya yang juga uzur.



Sedih kami dengar cerita nenek ni yang tinggal menumpang di rumah saudara di Kampung Parit Haji Talib.. katanya sambil menangis," dah 15 tahun nenek duduk sini, inilah pertama kali nenek dapat macam nie dari cucu-cucu nie. Nenek doakan kesejahteraan hidup cucu-cucu semua".Kami semua sebak, tapi tahankan diri dari menangis.



Nenek ni pula tinggal kat Kampung Baru."Bulan puasa nie, anak-anak nenek belum balik lagi. Ada yang dok kat Labis, Segamat, Kahang, Kluang. Raya, nenek tunggu juga mereka balik, tapi takde.Ye la, masing-masing dok jauh". Kawan-kawan, Kluang jauh ker?



Nenek ni tinggal di Kampung Sri Bongsu dengan seorang anaknya. Kalau ikutkan, dia boleh dapat bantuan Rumah PPRT. Tapi malangnya, adik beradik tak sudi nak bagi tapak tanah yang tinggal berdekatan dengan rumah nenek nie.



Pakcik nie pula tinggal di Kampung Parit Shukor..tinggal di rumah yang diperbuat daripada kayu leban. Masa kami datang, pakcik nie sedang membersihkan kayu-kayu leban.Di rumahnya, tidak ada bekalan elektrik dan air. Menggunakan air tadahan hujan dan air dari parit untuk kegunaaan harian. Pakcik ni sakit buah pinggang manakala isterinya sakit jantung.Mereka hidup serba kekurangan.



Di sinilah, anak pakcik ini bersama isterinya tidur pada waktu malam..Cuba bayangkan..kalau kita di rumah pun merungut kalau nyamuk menggigit..bayangkan bagaimana pasangan suami isteri ini tidur?



Ini merupakan pandangan dari hadapan keadaan rumah pakcik ini.



Kakak ni juga tinggal di Kampung Parit Shukor..Mempunyai seorang anak yang kurang bernasib baik. Walaupun, beliau juga hidup serba kekurangan, namun beliau yang banyak membantu pakcik tersebut.



p/s Insaf.. Insaf..Insaf..


No comments:

Post a Comment